- Katılım
- 21 Ocak 2010
- Mesajlar
- 1,644
- Tepkime puanı
- 65
- Puanları
- 48
- Konum
- Sultanciftlgi/Sultangazi
- Web sitesi
- www.ceptelefonuparcasi.com
- Enst.
- Korg İS40
Bir ses veya tam ses dendiğinde iki nota arasındaki ses anlatılır. Örnek olarak "Do" ve "Re" notaları arası 1 tam sestir. Fakat müzik icra edilirken bu ses aralığını bazan azaltılıp çoğaltmamız gerekir. İşte bunu sağlayan işaretlere "Arıza İşaretleri" denir.
Müzik sesleri;
(Do - Re - Mi - Fa - Sol - La - Si) olmak üzere 7 notadan oluşmuştur.
Batı müziğinde bir tam ses aralığı ikiye bölünmüş ve bunlara sadece "Diyez" ve "Bemol" adı verilmiştir. Türk Musıkisinde kullanılan diyez ve bemoller ise birden fazladır. Çünkü musıkimizde bir tam ses aralığı ikiye değil, dokuza bölünmüştür. Bunların her birine "Koma" adı verilmiştir.
Aşağıdaki hazırlamaya çalıştığım tabloda da Türk Musıkisinde kullanılan arıza işaretlerinin "Diyez-Bemol" adı, koma değeri ve hangi işaret ile gösterildiğini belirtmeye çalışayım.
TÜRK MUSIKİSİNDE KULLANILAN İŞARETLER
İşaretin Adı Koma Değeri İşaret
Koma 1 F
Eksik Bakiye 2 - 3 E
Bakiye 4 B
Küçük Mücennep 5 S
Büyük Mücennep 8 K
Tanini (Tam) 9 T
Artık İkili 12 - 13 A
Aşağıdaki tabloda da notalara verilen isimler gösterilmektedir.
Bu neden gereklidir, açıklamaya çalışayım.
Portenin en altındaki çizginin altında ve ek çizgi üzerindeki nota Do notasıdır. Yine portenin alttan üçüncü aralığındaki nota da Do notasıdır. Bir de en üst çizginin üzerindeki ikinci ek çizginin üzerindeki nota da Do'dur.
Şimdi icra sırasında Do notası dendiğinde icrakar ne anlayacak. Acaba bu üç Do notasından hangisi kastedilmektedir? İşte notalara isim verilmesinin bir nedeni.
Yukarıdaki tabloda görüldüğü gibi;
Portenin en altındaki çizginin altında ve ek çizgi üzerindeki Do notasına "Kaba Çargah"
Portenin alttan üçüncü aralığındaki Do notasına "Çargah"
Portenin en üst çizgisinin üzerindeki ikinci ek çizginin üzerindeki Do notasına "Tiz Çargah" denir.
Bunun gibi,
Re notası; Yegah ve Neva
Mi notası; Hüseyni Aşiran ve Hüseyni
Fa notası; Acemaşiran ve Acem
Sol notası; Rast ve Gerdaniye
La notası; Dügah ve Muhayyer
Si notası; Buselik ve Tiz Buselik isimleri alır.
Musıkimizde 590 civarında makam yapılmış olup ancak bunlardan pek azı günümüzde kullanılmaktadır. Bazı makamlarımız çok az işlendiğinden, bazıları da yapılarının ağırlığından dolayı günümüze kadar ulaşamamıştır. Burada 54 adet makamı anlatmadan önce makamların nasıl sınıflandırıldığını göstermeye çalışacağım.
Türk Musıkisinde bu güne kadar kullanılmış toplam 590 makam vardır. Bu makamların büyük bir çoğunluğu farklı iki makamın birleştirilmesi veya bir makamın kendi yerinden başka bir perdeye göçürülmesi sonucu oluşturulmuştur. Sonuçta ortaya yeni bir makam çıkmasına rağman bir çoğu günümüzde kullanılmamaktadır.
Önemli not: Bir makamın kendi yerinden bir başka perdeye göçürülmesiyle ve/veya herhangi iki makamın birleştirilmesiyle farklı bir makam ortaya çıkar. Fakat; Yaptığınız bir müzik türünün sonuna ve/veya başına "Makam" kelimesini eklemekle bir makam oluşturamazsınız. Örneğin; Caz-Makam, Pop-Makam diye birşey yoktur, olamaz da. Çünkü bunlar Makam değil, bir müzik türü, bir tarzdır.
Müzik sesleri;
(Do - Re - Mi - Fa - Sol - La - Si) olmak üzere 7 notadan oluşmuştur.
Batı müziğinde bir tam ses aralığı ikiye bölünmüş ve bunlara sadece "Diyez" ve "Bemol" adı verilmiştir. Türk Musıkisinde kullanılan diyez ve bemoller ise birden fazladır. Çünkü musıkimizde bir tam ses aralığı ikiye değil, dokuza bölünmüştür. Bunların her birine "Koma" adı verilmiştir.
Aşağıdaki hazırlamaya çalıştığım tabloda da Türk Musıkisinde kullanılan arıza işaretlerinin "Diyez-Bemol" adı, koma değeri ve hangi işaret ile gösterildiğini belirtmeye çalışayım.
TÜRK MUSIKİSİNDE KULLANILAN İŞARETLER
İşaretin Adı Koma Değeri İşaret
Koma 1 F
Eksik Bakiye 2 - 3 E
Bakiye 4 B
Küçük Mücennep 5 S
Büyük Mücennep 8 K
Tanini (Tam) 9 T
Artık İkili 12 - 13 A
Aşağıdaki tabloda da notalara verilen isimler gösterilmektedir.
Bu neden gereklidir, açıklamaya çalışayım.
Portenin en altındaki çizginin altında ve ek çizgi üzerindeki nota Do notasıdır. Yine portenin alttan üçüncü aralığındaki nota da Do notasıdır. Bir de en üst çizginin üzerindeki ikinci ek çizginin üzerindeki nota da Do'dur.
Şimdi icra sırasında Do notası dendiğinde icrakar ne anlayacak. Acaba bu üç Do notasından hangisi kastedilmektedir? İşte notalara isim verilmesinin bir nedeni.
Yukarıdaki tabloda görüldüğü gibi;
Portenin en altındaki çizginin altında ve ek çizgi üzerindeki Do notasına "Kaba Çargah"
Portenin alttan üçüncü aralığındaki Do notasına "Çargah"
Portenin en üst çizgisinin üzerindeki ikinci ek çizginin üzerindeki Do notasına "Tiz Çargah" denir.
Bunun gibi,
Re notası; Yegah ve Neva
Mi notası; Hüseyni Aşiran ve Hüseyni
Fa notası; Acemaşiran ve Acem
Sol notası; Rast ve Gerdaniye
La notası; Dügah ve Muhayyer
Si notası; Buselik ve Tiz Buselik isimleri alır.
Musıkimizde 590 civarında makam yapılmış olup ancak bunlardan pek azı günümüzde kullanılmaktadır. Bazı makamlarımız çok az işlendiğinden, bazıları da yapılarının ağırlığından dolayı günümüze kadar ulaşamamıştır. Burada 54 adet makamı anlatmadan önce makamların nasıl sınıflandırıldığını göstermeye çalışacağım.
Türk Musıkisinde bu güne kadar kullanılmış toplam 590 makam vardır. Bu makamların büyük bir çoğunluğu farklı iki makamın birleştirilmesi veya bir makamın kendi yerinden başka bir perdeye göçürülmesi sonucu oluşturulmuştur. Sonuçta ortaya yeni bir makam çıkmasına rağman bir çoğu günümüzde kullanılmamaktadır.
Önemli not: Bir makamın kendi yerinden bir başka perdeye göçürülmesiyle ve/veya herhangi iki makamın birleştirilmesiyle farklı bir makam ortaya çıkar. Fakat; Yaptığınız bir müzik türünün sonuna ve/veya başına "Makam" kelimesini eklemekle bir makam oluşturamazsınız. Örneğin; Caz-Makam, Pop-Makam diye birşey yoktur, olamaz da. Çünkü bunlar Makam değil, bir müzik türü, bir tarzdır.
Moderatör tarafında düzenlendi: